Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hebt u ergens vragen over? Wij hebben de antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Getnet


  • Waarom de keuze voor Getnet?

    Getnet gaat gegarandeerd aanleggen. Andere partijen doen meestal eerst nog aan vraagbundelingen.  Vraagbundeling betekent dat als er niet een bepaald percentage van de bewoners een aansluiting wil, er helemaal geen kabel wordt aangelegd!  Veel van dit soort vraagbundelingen mislukken en dan heeft het buitengebied nog steeds geen glasvezel. 


    Getnet levert een degelijk en betrouwbaar netwerk. Direct vanaf het buitengebied van Amstelveen gekoppeld aan de het landelijke netwerk van KPN


    Daarnaast heeft Getnet bekende merken op het netwerk, zoals KPN, T-Mobile en vele anderen. Hierdoor kunt u straks van alle bekende providers  gebruik kunt maken.

  • Wat gaat Getnet nu doen?

    Getnet gaat de vergunning aanvragen bij instanties zoals het waterschap en de gemeente. Rond de zomer starten ze met de aanleg. In de tussentijd gaan wij gezamenlijk met Getnet de contracten met u en uw medebewoners sluiten.

  • Wanneer moet ik iets tekenen en vanaf wanneer ga ik betalen?

    Alle actuele informatie over de tarieven vindt u op de website van Getnet.

  • Wanneer krijg ik mijn aansluiting?

    Getnet heeft de ambitie om alle adressen in 2020 van glasvezel te voorzien.

  • Heb ik straks schade aan mijn tuin door graafwerkzaamheden?

    Voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen geen geul gegraven te worden in uw tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar uw woning geboord. Bij de gevel van uw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer uit komt.


Doel


  • Wat is het doel van de bewonersprojectgroep?

    Veel bewoners hebben nu problemen door traag internet en dat willen we graag oplossen. Velen hebben nu dure voorzieningen, maar dat is niet voldoende. 


    Tegen extreem hoge kosten (€ 20.000) kun je individueel glasvezel bestellen. Maar niemand wil teveel betalen. Daarom is het belangrijk dat ons collectief groeit en dat veel mensen meedoen! 


    Ons doel is middels dit initiatief veel bewoners mee te krijgen in dit project.  Gelukkig help de gemeente ons op weg maar nu is het aan ons om samen dit project te realiseren. Samen zijn we sterk, dus toon vrijblijvend uw interesse en vraag uw buren zich ook aan te sluiten. Alleen bij voldoende deelname maakt dit project kans van slagen.

  • Wat is het doel van de gemeente Amstelveen?

    Digitale bereikbaarheid is tegenwoordig onmisbaar en daarom vindt de gemeente Amstelveen het belangrijk dat ook de inwoners uit het buitengebied de mogelijkheid krijgen om snel internet te hebben. Ruim 700 adressen in het buitengebied zijn echter nog niet aangesloten op breedband internet. Ondernemers en inwoners in dit gebied kunnen hier nadeel van hebben. De gemeente ondersteunt  de inwoners en bedrijven  bij het organiseren van snel internet. Dit doet zij door het organiseren van informatie-avonden, informatie verspreiden via deze website, huis aan huis en lokale/sociale media. Tevens helpt de gemeente bij het benaderen van marktpartijen.

  • Waarom legt de gemeente niet zelf snel internet aan?

    Veel mensen vinden dat de overheid moet investeren in glasvezelnetwerken voor haar burgers. Hoe zit dat nu eigenlijk?


    De telecommunicatienetwerken (zoals die van KPN en Ziggo) zijn in Nederland geprivatiseerd. In de wet Markt en Overheid is het verboden dat de overheid investeert in een glasvezelnetwerk.  Er zijn marktpartijen die mogelijk bereid zijn om een miljoeneninvestering te doen in een glasvezelnetwerk voor de buitengebieden van Amstelveen. De gemeente juicht de initiatieven van harte toe, maar draagt financieel verder niet bij. Wel begeleidt de gemeente het proces door inwoners te informeren via lokale media, deze website en diverse informatiebijeenkomsten.

  • Welke adressen doen mee aan de interessepeiling?

    Bekijk de kaart voor een overzicht van de gebieden die meedoen aan de interessepeiling.


Proces


  • Wat gaat het mij kosten?

    Bekijk het antwoord op deze vraag op de website van Getnet.

  • Wie kiest uiteindelijk de aanbieder en type netwerk?

    Geïnteresseerde inwoners en ondernemers kunnen samen een collectief vormen om een snelle internetverbinding te realiseren. De gemeente zullen hierbij helpen en bemiddelen. 


    Indien er voldoende interesse is, zal een aantal glasvezelkabelaars worden benaderd. Uit de aanbieders die met een aantrekkelijk aanbod komen, zal de projectgroep in samenspraak met de gemeente een keuze maken voor de uiteindelijke partij. Deze partij zal vervolgens alle geïnteresseerde adressen benaderen met hun aanbod.


    Lees meer over het proces en de stappen analyse, interessepeiling tot en met implementatie. 

  • Wat doen jullie met mijn persoonsgegevens?

    In ons privacy statement leggen wij u uit waarvoor wij uw persoonsgegevens vastleggen en wat wij met uw gegevens doen.


Technische vragen


  • Wat is het verschil tussen koper, kabel en glasvezel?

    Telefonie (koper)

    De kabels die vroeger voor de telefoonverbinding de grond zijn ingegaan worden nu 'koper' genoemd. Het zijn per adres 4 dunne draadjes die als twee paar in elkaar gedraaide draden nog steeds prima functioneren.  Via korte koperkabels is snel internet mogelijk, maar alleen over afstanden van minder dan 100 meter. Om het buitengebied met koper te bereiken worden lange koperkabels gebruikt. Het kopernetwerk in het buitengebied is dus minder geschikt voor snel internet.


    Kabel (COAX)

    COAX wordt al heel lang gebruikt voor de koppeling van de antenne aan de televisie. Een COAX kabel is een uitstekende dataverbinding. In theorie kan COAX heel lang een goede kwaliteit leveren. Maar de toenemende kosten worden een probleem.


    Glasvezel

    Glasvezel is de beste techniek beschikbaar, met snelheden die 1000x hoger liggen dan via het kopernetwerk. En dat is niet eens de uiterste limiet. Ieder adres krijgt zijn eigen glasvezelkabel. Al die kabels komen in een centraal punt samen. Op dat punt staat dan een grote, snelle, professionele router die de verbindingen koppelt aan het internet.

  • Wat is snel internet en hoe meet ik dat?

    Veel mensen zullen de speedtest wel eens gedaan hebben. De uitslag van de test bestaat uit 3 belangrijke waarden: de download- en uploadsnelheid en de reactietijd. 


    Reactietijd (latency) is een belangrijke voorwaarde voor goed internet. De reactietijd is de tijd die het kost om een berichtje van uw apparaat (pc, laptop of smartphone) via een internetserver weer terug te ontvangen.  Een webpagina wordt in delen geladen. Tijdens het laadproces meldt uw apparaat aan de server welke delen met succes geladen zijn. Dat vraag-en-antwoord spel gaat soms wel 50 keer heen en weer voordat de pagina is opgebouwd. En dan maakt 30 ms of 2 ms latency opeens wel veel uit. Een speedtest toont daarom ook de 'Jitter'. Dit is de mate waarin de reactietijd kan verschillen. Bij een kopernetwerk kunnen die verschillen (pijnlijk) merkbaar zijn.

  • Hoe betrouwbaar is het glasvezelnetwerk?

    De betrouwbaarheid van een systeem bestaat uit de kwaliteit van de onderdelen en de hoeveelheid onderdelen. Het grootste risico van ieder type netwerk is dat er een kabel kapot gaat door graafwerkzaamheden. Voor alle type netwerken is dat risico even groot.

     

    In het buitengebied ligt meestal de oude koper kabel. Die ouderdom geeft een grotere kans op storingen, die vaak lastig op te lossen zijn.

    Glasvezel kabel heeft de minste kans op storingen. Elektromagnetische velden of vocht hebben geen invloed. Ook de afstand is (nog niet) van invloed op de kwaliteit, omdat het uitdoven van het lichtsignaal pas echt merkbaar wordt na tientallen kilometers. De beperking van glasvezel zit in het centrale station waar alle glasvezels op een router samenkomen. Deze routers zullen van hoge kwaliteit zijn om uw service op peil te houden.


Share by: